Media Times Review    Google   
___









изкуство
 април 2003

dZihan & Kamien - Gran Riserva

"Вървейки по стъпките на своите приятели от Виена Крудер и Дорфмайстер... dZihan & Kamien се отличават със създаваните от тях чувствени, downbeat мотиви, допринасяйки по този начин за огромното разнообразие на жанровете електронна музика." - CMJ New Music Report
"Първият албум на dZihan & Kamien - Freaks and Icons, издаден в САЩ през 2000 година от Six Degrees Records, въвежда богатството на близко-източните звуци в downtempo звученето. За разлика от него, в последната си продукция, Gran Riserva, музикантите отдават почит на джаз схемите, като главен акцент в специфичния микс се откроява самата структура на композициите. 'Електронната музика достигна до етап в развитието си, в който се създава изцяло на основата на многопластови семплирания', казва Kamien, 'а това вече не е достатъчно'... Въпреки че downtempo, както и повечето други течения в електронната музика, все още е жанр, създаван основно от DJ-и, дуети от типа на dZihan & Kamien обръщат поглед към органически създаваните звуци. За скорошната промоция на последния си албум във Виена двамата музиканти събраха така наречения Оркестър Gran Riserva, група от 20 човека, включваща турски струнни инструменти, както и внушителна брас-секция..." - Martin Johnson (Wall Street Journal)
"двама от най-своеобразните европейски звукови аранжьори и манипулатори на ритми... неповторим фънк както за философа, така и за техно фена." - Cleveland Free Times

След година, прекарана в записване (и опитване на местни вина) на най-различни места, от тяхната родна Австрия, Истанбул и Лондон, до средиземноморския регион на Тоскана, dZihan & Kamien (правилното произношение е Джийхан и Камиен) завършиха своя най-амбициозен проект досега. Gran Riserva е едновременно отдаване на почит към музикалното наследство, оказало влияние върху дуото, както и значително премисляне на всичко това, което съставя клубната музкика. Подкрепени от еклектична група гост музиканти, със своя втори авторски албум Джийхан и Камиен успяват да направят скок в развитието си, обикновено постиган от артисти, далеч по-напреднала в кариерата си.
Gran Riserva е свидетелство за една дълбока обвързаност с музиката, обвързаност - коренно различна от първичната радост, породената от получения резултат от една игра с електрониката и устройствата за генериране на музикални ефекти. dZihan & Kamien, и двамата професионални музиканти, са рожби на бащи, също студийни музиканти от шестдесетте и седемдесетте. Господата Джийхан и Камиен старши са правили турнета из Европа и Азия, свирейки във военни бази и консертни зали. И албумът първоначално се заражда като идея за отдаване на почит към двамата родители, които са вдъхновили музикалните стремежи на децата си. Тяхното присъствие е лесно доловимо в цялостното звучене, семпли от техни ранни, записани на магнетофонни ролки изпълнения, са използвани при създаването на 11 парчета от тавата. Именно Джийхан и Камиен старши са двамата спретнато облечени DJ-и, изобразени на обложката на Gran Riserva.
С оглед на ясно осъзнатата и изразявана уникалност на Джийхан и Камиен, и очакванията на феновете, и склонността на критиката да ги обедини в едно течение с техните виенски съвременници Крудер и Дорфмайстер, са еднакво ограничаващи и некоректни. Владо Джийхан дава директен отговор: "Ние не искахме да направим просто още един типичен ню джаз албум, с латино боса нова звук, създаден с помощта на компютри. Това е твърде просто и дори не е необходимо да си музикант за да го направиш. Желанието ни беше да преведем към днешното време джаз музиката, свирена и изживявана по времето на нашите бащи... Gran Riserva се опитва да улови вибрациите, духа на онова време и да ги пренесе в 2002-а година." А колегата му Марио Камиен добавя: "Владо и аз растяхме, принуждавани да взимаме отегчителни уроци по пиано и китара. Но същевременно открихме магията на това, да свириш в училищни банди и да вдигаш шум до небесата."
В никакъв случай обаче не може да се твърди, че Джийхан и Камиен, са изневерили на идеите, свързани с техния downtempo шедьовър Freaka & Icons. Отличителните елементи на този албум, както и на последвалия го ремикс проект Refreaked, отново са в основата на звученето на Gran Riserva: ефирна флейта, перкусионни мотиви, загатващи за влиянието на турския и афро-кубинския традиционен стил, меко подчертаване на идeята чрез електрическо пиано. Новият албум изважда на показ надарените с богато въображение чувствени ритми на дуото, като в същото време е ярко проявление на достойната за уважение творческа креативност на музикантите. Епичната композиция Ford Transit съдържа струнна част, записана в Истанбул, напомняща за сюжет на арабски филм, която се изправя насреща на изчистения, стегнат рефрен на хорн секцията. Звуковата палитра на Джийхан и Камиен включва вокали в многобройни тонове, независимо дали това са соул мотивите, записани за Thrill и Drophere от Ма Дита или типичните за Сантана ямайско-звучащи припявания, едва доловими в Sliding. Или пък соло изпълнението на Даниела Мюлер в Basmati, където тя пее в промеждутъците между фрагментите на пианото и соло тромпета, които формират гръбнака на композицията. Жизнените ритми подчертават прекрасно нейния глас, тяхната енергия предотвратява доближаването до мудните клишета на трип-хоп музиката.
Двамата музиканти дават воля на своя талант на DJ-и. Още от отварящата композиция, Where's Johnny Sabatino най-близката аналогия за албума е емоционално наситен саундтрак, търсещ най-точните визия и образност. Cinematic е може би най-точното название за описание на огромния енергиен заряд, за емоционалните състояния, бликащи от едноименната композиция, за определяне на елегантното, напомнящо за Майлс Дейвис, соло на тромпет, прерастващо на фона на фънк ритъма в хода на песента в пълноводно концертно изпълнение. Трябва да е отбележи и участието на перкусиониста Сами Фигероа, възпитаник на Майлс и работил в съвместни проекти с Хърби Хенкок, Пат Матини, Ерик Клептън и много други. Джийхан и Камиен получили емейл от Фигероа, в който той изразявал страхотното си мнение за Freaks & Icons, както и желанието си да работи с тях, ако се появи подобна възможност. "Той ни писа, че би бил щастлив да работи с нас върху някой проект и че ако ни потрябва перкусионист за новия албум, той с удоволствие би се включил. ТОгава ние нямахме представа кой е той, но по-късно открихме, че е участвал в създаването на купища албуми, които притежавахме... Бяхме наистина поласкани от факта, че той приема толкова добре творчеството ни", признава Джийхан. "И миналия септември ние събрахме кураж да го поканим да дойде във Виена и да свири в сесиите по създаването на Gran Riserva. Това начинание беше истинско забавление за нас, както и безценен опит."
Записан на множество екзотични места, често с участието на талантливи гост музиканти - повечето композии на Gran Riserva навяват мисълта за грижливо подготвен план, план, създаден като резултат от огромната амбиция на създателите си. И въпреки това, според признанието на Джийхан, проектът е израстнал напълно спонтанно и непреднамерено: "Когато започнахме работа по албума, нямахме никакво намерение това да се превръща в толкова голям проект. Но записването на албум винаги е в основата си едно приключение и неочакваното е присъща част от него. Бяхме решили, че в Gran Riserva ще преведем вече изградения ни стил на един нов език, който е дълбоко свързан с нашите музикални начала. Планирахме да завършим записите за шест, максимум осем месеца, а в края на работата, осъзнахме, че са изминали четиринадесет." По мнението на Камиен "разглеждан като електорнен албум, Gran Riserva беше определено голямо постижение. За нас се бе превърнало в навик внезапно да отидем за Италия и да останем там понякога и за цял месец, след това да се преместим в Лондон или в Истанбул, а най-накрая да се завърнем във Виена, за да завършим тавата. Gran Riserva не е само един албум, той определено е една съдбоносна година в живота ни."
* Биографичният материал за музикантите е публикуван на интернет сайта на звукозаписното студио, издател на албумите на dZihan & Kamien - Six Degrees Records
Превод: Милен Недев