Media Times Review    Google   
___









изкуство
 ноември 2002

Моби
-
новото
звучене

The Economist:
Светът в 2002 година

Без да се отдавам на каквито и било хиперболистични похвати, спокойно бих могъл да твърдя, че в следващите десетина години процеса на създаване на музика, подходите за нейното рекламиране, дистрибутиране и продажба, дори начина, по който я слушаме днес, ще са претърпели драстични промени. С почти същата убеденост може да се каже, че след 25 години хората ще гледат на еднократно записваемите музикални носители (такива са компакт-дисковете) като на чудат анахронизъм от 20 век. Катализатор на тази монументална промяна в същината на музикалното производство и дистрибуция е разбира се така наречената "дигитална революция". Музиката лесно може да се преобразува в прости двоични кодове и да се разпространява виртуално, като по този начин изважда CD носителите, касетите и грамофонните плочи от употреба.
В голяма степен начинът, по който гледаме на музиката, е повлиян от конвенционалните методи за нейното разпространение. Когато говорим за поп жанра, си представяме песни с дължина около 3-4 минути, тъй като преди 40 години това е бил максимумът, който е могъл да бъде съхранен на едната страна на виниловата плоча. По същата причина приемаме за даденост и дължината на един албум - около 70 минути - това е всичко, което може да побере едно CD.
Но ако използваме твърд диск или дори RАМ памет като музикални носители, то лимитите за дължина на музикално парче и подборка от песни биха отпаднали от само себе си. Можете да имате всички албуми на Led Zeppelin записани на хард диска на преносимия си компютър, и дори може да не забележите изразходването на памет. А с помощта на високо-скоростен модем бихте могли да си изтеглите който и да е албум на Led Zeppelin само за една вечер, без това да ви струва каквото и да било.
И всичко това е напълно реално и в способностите на настоящите технологии. Представете си как ще изглежда дистрибуцията и продажбата на музика, в момента, в който хората разполагат с модеми, работещи със скоростта на светлината! Само след няколко години вероятно ще сте в състояние, разхождайки се из всекидневната си, да изречете: "Пусни ми най-големите хитове на Led Zeppelin, като елиминираш по-бавните песни от периода 1975-1977". И музикалната ви система да разбере желанието ви. И даже да го изпълни. Незабавно.
Дали тази музика ще бъда в наличност благодарение на изтеглянето й от интернет на твърдия ви диск, или пък от интернет сървър, до който получавате достъп чрез сателитна връзка или високо-скоростен модем, или пък дори чрез някаква напълно неизвестна ни досега технология - това разбира се тепърва ще разберем. Но и сега със сигурност можем да кажем, че, имайки на разположение почти цялата създадена и записана някога музика, никой не би купувал толкова дискове, колкото в момента, струващи по 25$ всеки.
Което поражда въпроса как звукозаписните компании ще успяват да докажат правото си на съществуване. Понастоящем музикалните къщи се издържат като откриват и развиват артисти, реализират и разпространяват музикални CD-та. Но ако в бъдеще тези носители престанат да се използват, тогава каква би била ролята на тези компании?
Същевременно, между музикантите и звукозаписните фирми съществува едно вече традиционно взаимно чувство на антипатия. Така че, ако занапред, се появи възможност даден изпълнител да е способен да разпространява своята продукция директно през интернет, може да бъдете сигурни, че той или тя няма да бъдат алтруистично обвързани със своите доскорошни работодатели. Няма да има никаква причина музикалните фирми да бъдат част от процеса по създаване на музика. И те няма и да бъдат.
Една от традиционните дейности на звукозаписните компании е маркетингът и промоцията на музикалните албуми. Но през последните години много от тези функции бяха масово възлагани на самостоятелни фирми, тясно специализирани в тази област. Така че, как, в един свят без традиционно производство и разпространение на компакт дискове, ще оцелеят музикалните компании? Теоретично големите медийни гиганти биха могли да генерират приходи чрез виртуално разпространение на техните стари музикални каталози - хитове от миналото. Но същият този каталог лесно би могъл да бъде незаконно разпространяван (това се прави и в момента) чрез споделянето на файлове в интернет. Защото, защо някой би предпочел да плаща на големите музикални компании за да слуша музика, която може да изтегли лесно, и по-важното, напълно безплатно от нечий частен сайт?
Начинът на създаване на музика също се променя драстично, благодарение най-вече на дигиталната революция. В миналото, за да бъде записана добре една песен, музикантите трябваше да изразходят много време в скъпоструващи звукозаписни студия, изпълнени с множество високо-технологични аудио апаратури. А сега, по-голямата част от записите се правят на компютри.
Технологията се развива с такива темпове, че вече е възможно да създадете страхотно звучене, комерсиално и музикално издържано парче с помощта единствено на преносим компютър. При това не невероятен лаптоп с астрономическа цена. Добрият музикант може лесно да запише добра, успешна песен чрез среден клас преносим компютър, ползвайки софтуер, струващ не повече от 500$ (ако въобще реши да плати за него).
Последиците от това са изумителни. Например защо някой би плащал пари за нов dance хит, при условие че би могъл да направи не по-лошо парче сам о време на обедната си почивка? Или пък защо които и да било новоизфряващи група музиканти ще поискат да се обвържат с някоя звукозаписна компания, ако и сами са способни да запишат песните си с помощта на своите лаптопи и минути след това да ги качат на личния си интернет сайт, откъдето всеки може да ги чуе?
Записът, обработката, маркетингът и дистрибуцията на музика по традиция е дълъг и изключително скъпоструващ процес. Но с помощта на съвременните технологии, всички тези дейности могат да излязат почти безплатни и да бъдат напълно реализирани отначало докрай дори за един следобед. Единственото изискване за да се успее е наличието на талант. И ако създаването на музика може да бъде извършване относително евтино благодарение на днешните технологии, само си представете какъв би бил светът на музиката след да речем 10 години.
Едно нещо обаче е сигурно. И то е че музиката е била спътник на хората през цялата човешка история, независимо от това как тя е била създавана и разпространявана. И аз не мога да си представя как тази любов на човека към музиката би могла да изчезне, само заради развитието на технологиите. Но, следвайки това развитие, нещата, поне от комерсиална гледна точка, ще се променят с все по-големи темпове. Музикантите и публиката обаче, радостта от създаването и слушането на музиката ще останат. Всичко останало ще се промени до неузнаваемост.