Media Times Review    Google   
___









преглед
 октомври 2002

За удоволствията

Димитър Събев

 
Тезата е - животът преминава в търсене на удоволствия. Каквото търсиш, това получаваш; каквито удоволствия желаеш. За да получиш, трябва да дадеш. Ако избереш едно удоволствие, трябва да се откажеш от друго. Общовалидни, добре известни принципи, на които се гради теорията на икономикса или на базовата икономическа теория. Както казва проф. Пол Хайне, икономиката е начин на мислене и по-е полезно да се усвоят, до степен на осъзнаване, тези прости базови концепции, отколкото да се търси сложност за престиж. Предлагам няколко търсещи здравия разум наблюдения и изводи.
Удоволствията, както са за всички еднакви, както всеки като е гладен изпитва удоволствие да се нахрани, така са и за всички различни. Разбираме - има нива на удоволствията. Това е, защото има нива на нуждите, потребностите. Има базови нужди, има фини и по-висши; потребности от красивото, от хармония, от живот и енергия. Националното властва силно. Някой от духовните учители бе казал - на 8000 м надморска височина у човека възниква идеята за вегитарианство, на 9000 изчезва националността. Националността изразява начин на живот, lifestyle. Обаче се оказва, че съм българин. И сигурно над милион млади българи са емигрирали. Значи, не получават тези удоволствия в България, от които имат нужда. Или стоят над 9000 метра.
Новата вълна, това, което може да ме оправдае, че не съм емигрирал /защото казват: той сега е в Ню Йорк, тя е в Германия, Мюнхен с много добър тон, това е обществено приемано като добро, като добър живот/ , е да намирам удоволствия, оцветени национално. Кеф на турски, кайф на руски, fun, Vergnuegen. Руското кайф е като средно на кеф и fun. Да намирам в националността си извор на кайф. Или по-скоро, да правя това, което ми идва отвътре.
Икономистите учени казват, че хората търсят да получат удоволствие, когато доходите, средствата им за живеене, преминат определена бариера. До нея - борба за оцеляване. 70% от българите смятат, че са бедни. И, странно, не искат да имат удоволствия. И народопсихолозите, от много време насам, казват за българина, че не е човек радостен. Сурови са. Да се веселиш на живота, да си ведър и радостен означава да си несериозен. Особено пък планинците. Имаш дълг, който да изживееш. В паралел с протестантската етика, която според Вебер направила Северните държави и Американските щати да властват икономически и политически в целия свят - етиката на православието. Колелото на живота от известния стенопис - раждаш се, растеш, умираш.
Американците имат удоволствия да бомбандират. Руснаците имат удоволствия да пият. Макар друго да виждаме от руснаците; тази руска романтика с Висоцки и алпинизма по Кавказ стана група "Табу" и пощръкляли чеченци. Българите пък имат "Бай Ганьо тръгна из Европа", което споменахме, имат ракийка със салатка, имат дом, деца, които трябва да изучат, и роднини. Съседи.
Писателят Георги Марков говори за цървулите, които всеки българин държи на прашния си таван. Погледнете реално - за сто и двайсет години трета българска държава може ли да се сформира такъв елит, такава класа на аристократи - Премиерът е друга работа, цар си е, ама семейството му е малко и не стига за сто хиляди квадратни километра - че цървулите да станат неуместни?
Сега има нещо друго - толкова е изснобяло потреблението, че ако се придържаш към националното, родовото, към родопските одеала и червения вълнен конец против уроки, ставаш оригинален. Защото един от феномените е продуктът. Удоволствие може да се достави сега най-вече с продукт. Продукт е "всичко онова, което е изкарано на пазара с цел да бъде продадено; продуктът задоволява потребности и цели да привлече внимание". Това е дефиниция и се разбира - продукт са хора, идеи, стоки, услуги, географско място. Ето пример: от градската чешма в Девин тече топла и студена минерална вода. На няколкометра е заведението на площада, където някои си поръчват бутилка минерална вода. В единия случай едното е продукт, в другия е благо, но не продукт - защото няма пазар. И така - потребителско общество, защото потребявайки, получаваш удоволствие, и по-голямата част от удоволствието е чрез потреблението на продукти. Феномен.
Ако не демонстрираш имането си, никой няма да го забележи. И това е удоволствие - не само от ползването, и от показването. В миналото са се събирали на общи трапези, и на сватби, имало е задружна работа - седенки, при строеж на нова къща, по жътва, имали са кръг около себе си хората, всеки е заемал място и там се е показвал. Сега показваш на улицата на града, на работното място, в домакинството, и изпълняваш сходна социална роля с тази, ако живееше преди един век в село; само че несъзнавано. Има социален капитал, лична и обществена изгода, от връзките между хората.
По принцип хората са свикнали да мислят себе си за по-умни от другите; разбиращи и преценяващи неща, които за другите са недостъпни. И това е удоволствие.
УДОВОЛСТВИЕТО ЖИЗНЕНА СТРАТЕГИЯ
Можеш да демонстрираш скромност и непретенциозност в потреблението си, и това е твърде удачна жизнена стратегия. Като Мацио Башо да си горд, че си по-беден, и да изведеш духовността и чувството рано сутрин край море през зимата толкова нависоко, че потребителите на продукти да ти завиждат - за радостта, спокойствието, скромността - доволството от живота. Аскетичните Източни учения имат много повече радост и удоволствие, отколкото православието. Колко са истински вярващите във Бог в България? Давид, любимецът на Бог, си задал въпрос колко хора е Израел, направил преброяване на населението; Господ се разсърдил и пратил мор. Израел е символ на божията държава.
Нашата държава е почти съвършена. Най-хубавата държава, казал Лао Дзъ, е държавата, която не усещаш. Която не чувстваш, че съществува.
В Библията се казва друго, различно от строгите попове, ако са останали някъде по Планините строги попове. В присъствието на Господ има пълнота от радост. Веселете се, всички хора, и се хвалете с Името на Господ. Ал-ел-уя, ще хваля Господ, защото милостта Му е вечна. Вярващите - за да си вярващ трябва да си интелигентен - са по-радостни от невярващите. Това е посочил и Юнг; и той е бил вярващ, но се е чувствал по-особен, и е имал своя вяра, а на другите препоръчвал като психотерапия да се прилепят към някоя религия, и даже не религия, а вяра. Юнг най-препоръчва традиционната. От една страна "Член съм на най-възвишената и прекрасна Църква, на която, за съжаление, за сега съм единствения член", от друга ракийката и салатката - в Северна България хората казват наздраве по-често от в Южна, а в Южна се чукат само веднъж, в началото.
Както почне в началото, така ще отиде докрая. Гърците са мислели траките за варвари, защото траките не разреждали виното, което пиели. Грийкмания. Събирали се жени, опивали се, и се спускали надолу по хълма с викове и змии в косите. Не пишели думите си; най-сложен е ритуалът на посвещаването, на приобщаването към общността. Ако имаш силно желание, дори и да не си по произход мист, можеш да се измиеш, облечеш в бели дрехи и да седнеш мълчаливо край стената. А огромното множество жертвало на боговете в дъбравите, и край реки, и не се интересувало от мистерията. Чудя се как, като тя е най-важното.
Удоволствието в духа ли е, или в душата? Удоволствието е тук и сега. Някой се отказват от сегашни удоволствия в полза на бъдещи, по-големи. Министрите събират от закуски и си купуват вила на Хаваите. Много се надяваме, че ще имаме Нобелов лауреат. Защо ли пък ни е? Да признаят националността ни? Спасили сме 40 000 евреи във Втората война. Кой е достоен за тази награда от нашите? Чел съм чудесен разказ от български писател във вестник.
Едно от нещата, което може да докара до другия бряг, е да се помага и прави подаяния на бедните. Тогава лявата ръка да забрави какво прави дясната, и да не е пред хората. Хората ще те наградят с внимание; никой да не види, и ти да не видиш, е.
Другите имат образ в главата си на това което си ти. Аз имам образ в главата си за другите, и за образа, който другите имат за мен. Последното изисква фина настройка, не мисля много за това, защото съм груб. Да съм от топлата земя ми харесва, всички тези червени чушки, и жълти кочани царевица на вратите, а в музея има народни носии. Можеш да си купиш хубава къща в Балкана за четири хиляди лева.
За да получиш, трябва да дадеш. Изборът на едно удоволствие изисква отказ от друго. Не е само в пари, и във време е. Изисква се време удоволствието да се изпипа. Отказвам се от нещо сега заради бъдещи ползи.
Личната ми стратегия е да бъда добър. Когато избера Средния Път, отивам където трябва. В движението проличава качеството на точното място - немски прочит на Лао Дзъ.
ЩЕ ИМАМЕ ЛИ ПАРИ
Пари, най отговорно казвам, ще имаме. След две хиляди години. Или като порастнем. Няма да знаем какво да ги правим в началото, после ще свикнем и ще ни станат част от живота. Това го казвам на 70%, които казват, че се смятат за бедни. И да имаме, и да нямаме, времето минава и галактиките се разбягват.
Има страхотни реклами, водка Flirt спечели сърцето ми. Сега ракийка добре, ама тя каза, че е правила торта? Чудесна реклама, и кухнята е чудесно обзаведена. Той каза, че е брал шипки. И аз искам така. И не отказвам водка Flirt. Марката на водката макар да не значи водка, водката трябва да е студена, и в чаша, на барплот и барман. Любимият ми икономист Торстейн Веблен си пишел курсовите работи предимно на тази тема. Ако в търсачката google проверите с /Иван Маразов вино, ще получите шест резултата. Дружеството на трезвеността да не се прави на непричом, защото и трезвениците търсят удоволствия, свежест; някои спортуват, водят здравословен начин на живот и правят джо-гинг.
Веблен, Вебер - имена, и не са пропускали в началото на всяка книга да споменат за състоянията от алкохол и други опиати. Търсят им икономически смисъл. В общества, където алкохолът е скъп и рядък, потреблението на алкохол (махмрлукът е удоволствие на българина) е престижно; в Южна Африка е било привилегия на вожда и жените му да пият скъпия вносен ром. Другите пиели палмово вино, но доста добре се опивали с него, и всякакви билки и жабки имали магьосниците. Опиването е голямо удоволствие. За да пиеш в България, няма нужда да си богат. Но пиенето е запазване на традицията, на културата във всекидневния живот. Ритуал и свещенодействие. Ако се прави както хората.
Скучно е да пиеш сам. Повече трябва да се съберем, за да ни е весело. Има барове, всякакви заведения за пиене. Редовен клиент не се става току-така. Трябва периодически да се грижиш за реномето си по баровете. Ако престанеш по някаква причина да ходиш на барове, или въобще не обичаш да ходиш по барове, можеш в къщи да пиеш. У дома. Както е японския чай, чайната церемония, така може да е поднасянето на ракия и салата на гости. Да подбираш чинии от възможните, и чаши.
Няма нужда да си богат, трябва да посееш, да изчакаш да узрее, да събереш и изстискаш - и готово.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Има някак си начин да разбереш дали нещо е добро или лошо. Хората правят качествени разлики между нещата. Ако се постараеш, и приложиш усилие, ще видиш резултат от дейността си. Това е съществено удоволствие. Има някак си начин да разбера.
Трябва и да изчакаш виното да уври.